Benvingut Socias i Mercadé (El Vendrell, 1877 – El Vendrell, 1952), fou un destacat concertista, compositor, professor de piano i organista. De ben petit, estudià les primeres lliçons de música amb Carles Casals Ribas, pare de Pau Casals, juntament amb Buenaventura Dini i el mateix Pau Casals. El 1887, inicià la seva formació musical a l’Escolania de Montserrat, on va tenir el mestratge del pare Manuel Guzmán. Les seves primeres composicions són d’aquesta època.
El 1893, va matricular-se a l’Escola Municipal de Música de Barcelona, on fou alumne del prestigiós Joan Baptista Pellicer. En aquest període va rebre dos premis de composició. El primer, la Santísima Trinidad, en motiu del Certamen Artístico-literario de Lugo, celebrat el 1896. Un any després, va rebre una altra distinció en el Certamen Literario Musical, que l’Ateneo León XII va celebrar a Santiago de Compostel·la, per Misa a 4 voces, coro, orquesta y órgano. Cal destacar que Socias va ser organista de la parròquia de Santa Anna de Barcelona.
El 1898, fou nomenat professor auxiliar de piano del mestre Pellicer a l’Escola Municipal de Música de Barcelona on treballà fins al 1903. Aquest mateix any Socias va actuar al Teatre Principal de Barcelona amb l’orquestra de l’Associació Musical de Barcelona, dirigida per Joan Lamote de Grignon i un any després, el 1899, es va casar amb Blanca Bonastre Jiménez (Sevilla, 1875- el Vendrell, 1944), la qual es va convertir en hereva universal de la seva tia Maria Anna Bonastre Sabater; li deixà en usdefruit la finca la Plana del Vendrell, una propietat que, a partir d’aleshores, va esdevenir una referència constant en la vida del matrimoni.
El 1906, inicià la seva carrera internacional de concertista de piano. A París, gràcies a Pau Casals, va oferir diversos concerts amb l’Orquestra Lamoureux, però no fou fins al 1908 que va actuar per primera vegada al Palau de la Música Catalana amb Pau Casals, la qual cosa li va reportar un gran èxit. A l’estiu va participar en el concurs de colles sardanistes celebrat per la Festa Major del Vendrell on estrenà la seva sardana Planyívola. A la tardor, va començar una gira artística per França, Bèlgica, Alemanya i Anglaterra.
El 1909, inicià una gira pels Estat Units en la qual va actuar amb destacats concertistes com el baríton txec Bogea Oumiroff, el violoncel·lista Paulo Gruppe i el violinista Louis J. Bostelmann. Durant la seva estada americana va impartir classes als alumnes del violinista Franz Kneisel a l’Institute of Musical Art de Nova York; també en va impartir al Conservatory of Music de Corning, acompanyat per Louis J. Bostelmann.
De 1910 a 1913 realitzà un gira per Anglaterra i Alemanya on va actuar amb Pau Casals, el baríton Bogea Oumiroff i els violinistes André Mangeot i Tara Wallace.
El 1919, fou nomenat catedràtic de piano del Conservatori del Liceu de Barcelona fins al 1935. Durant aquests anys va actuar al Palau de la Música Catalana amb l’Associació de Música “Da Camera” de Barcelona i participà en un concert amb Pau Casals en la I Exposició d’Art del Penedès (1926), celebrada a Vilafranca del Penedès. A l’octubre de 1926 decidí fer una gira curta però intensa per Anglaterra. A l’any següent, Socias i Casals tornaren a actuar junts en la II Exposició d’Art del Penedès, celebrada al Vendrell. El 27 d’octubre de 1935 va oferir la seva darrera actuació a Barcelona amb l’Orquestra Pau Casals al Palau de la Música Catalana.
L’esclat de la Guerra Civil espanyola va motivar que marxés de Catalunya. Es va exiliar a Londres, on va realitzar concerts i va impartir classes de piano. El 1939, acabat el conflicte bèl·lic, retornà al Vendrell. Socias només actuà en tres ocasions: el 1940, al Centro Vendrellense; el 1941, a l’església parroquial de Sant Salvador del Vendrell; i el 1944, al Teatre Tívoli del Vendrell. L’actuació de 1941 tingué lloc amb motiu de la inauguració d’una restauració de l’orgue vendrellenc que acabava de realitzar l’orguener italià Silvio Puggina Felisati (Este, Pàdua, 1882- Esparreguera, 1950). En aquest moment fou nomenat organista honorari de l’església vendrellenca en mostra d’agraïment per la seva dedicació a la parròquia i a l’orgue.
El 1951, els vendrellencs i la Lira Vendrellense amb el patrocini de l’Ajuntament del Vendrell, li van retre un homenatge. L’Ajuntament del Vendrell el va nomenar fill predilecte de la vila i va col·locar en el saló de plens un bust seu, obra de l’escultor vendrellenc Joan Borrull Soler. Així mateix, es va posar el seu nom a una plaça del Vendrell, abans anomenada plaça de la Palla.
Benvingut Socias compaginà l’activitat docent amb la composició. La seva producció és molt diversa. Abraça des d’obres religioses fins a sardanes, música de cambra i composicions musicals per acompanyar textos poètics d’autors catalans, com mossèn Jacint Verdaguer, Apel·les Mestres, Joan Ramon i Soler i Jaume Orpinell Borrut.
El 2017 es va crear un concurs anual de composició d’orgue que porta el seu nom, impulsat per l’Associació Amics de l’Orgue del Vendrell; es va inaugurar la primera exposició dedicada al mestre Socias, elaborada per l’Arxiu Comarcal del Baix Penedès; i dues famílies vendrellenques van cedir a la Generalitat de Catalunya el fons documental i musical del mestre Socias que actualment és dipositat a l’Arxiu Comarcal del Baix Penedès.
El 2019 es va publicar el llibre titulat Benvingut Socias Mercadé (1877-1952), un músic vendrellenc per descobrir. Estudi del seu llegat a l’Arxiu Comarcal del Baix Penedès, obra de Nativitat Castejón Domènech, que va acompanyat del primer enregistrament de la seva obra.
L’Arxiu Comarcal ha elaborat l’inventari del seu fons documental que està disponible al portal Arxius en línia on es pot consultar el catàleg de la seva documentació i veure la col·lecció de targetes postals rebudes i escrites al llarg de la seva vida amb músics i personalitats d’arreu.
DESCRIPCIÓ – INVENTARI – IMATGES
Nativitat Castejón Domènech
Directora de l’Arxiu Comarcal del Baix Penedès